 |
|
 |
|
Internat Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich i Specjalnego Ośrodka Szkolno -Wychowawczego w Iwoniczu-Zdroju
ul. Piwarskiego 19 A 38-440 Iwonicz Zdrój
tel. 0134375442 fax 0134350326 e-mail: hhabrat@poczta.fm
rok utworzenia ogródka: 2007 powierzchnia: 7,2 ara
|
|
opis ogródkaPomysł na internacki zielony ogródek zrodził się dzięki działalności w internacie koła przyrodniczego, którego celem jest opieka nad roślinami i kwiatami doniczkowymi w internacie, przesadzanie ich, pielęgnowanie i dbaniem o nie.
Pomysłodawcami są wychowawczynie pracujące w internacie: Magdalena Stefańska i Agnieszka Masłyk. Prace nad powstawaniem ogródka rozpoczęły się w kwietniu 2007 roku. Po zaprojektowaniu infrastruktury zaczęłyśmy realizować projekt poszukując sponsorów i i dodatkowych środków na jego realizację. Początki w tym zakresie były trudne, ale udało się zebrać pewną kwotę do zagospodarowania. Pomógł nam w tym przedsięwzięciu dyrektor szkoły p.Marek Bliżycki, nauczyciele, którzy posiadali zbędne dla siebie, a dla nas tak pożądane materiały oraz sami wychowankowie, którzy czynnie włączyli się w zakładanie ogródka przywożąc z domów rodzinnych sadzonki roślin i drzewek. Ogródek został zaprojektowany w taki sposób, aby młodzież w wolnym czasie mogła odpocząć czynnie (przy pracach w ogródku) i biernie (przebywając na terenie, o którego estetykę zadbały). W drugim semestrze roku szkolnego 2006/2007 wykonaliśmy część projektu zagospodarowując teren znajdujący się bezpośrednio przed wejściem do szkoły i internatu.
Prześwietlono skarpę przygotowując ją do nowych zasadzeń. Wycięto stare drzewa, nadmiernie rozrośnięte krzaki derenia i tuje. Posadzono żywy płot z tuji wzdłuż części działki, a także pośrodku ogrodu ozdobne krzewy (magnolie, forsycje, wierzby ozdobne) i rośliny cebulowe (krokusy i przebiśniegi). Wykonano niewielki skalniak, teren wysypano kamykami różnych rozmiarów, korą ozdobną oraz szyszkami. Zrobiono alejkę do spacerowania.
Ponadto zakupiono lampy i ozdoby ogrodowe. Kolejne prace przy ogródku zostały rozpoczęte we wrześniu w roku szkolnym 2007/2008, gdzie posadzono jodły i sosny wzdłuż tylnej części działki oraz rozpoczęto realizację dalszej części projektu ogrodu (tzn. wytyczono miejsca pod dalsze skalniaki , wycięto część nadmiernie rozrośniętych krzewów). Na tym prace zostały zakończone w oczekiwaniu na przyjście tegorocznej wiosny z powodu wyczerpania się budżetu przeznaczonego na ten cel.
W planie mamy dodatkowo obłożenie studni kamieniami na zaprawie murarskiej, wykonanie alejek, zasadzenie krzewów i kwiatów, zrobienie wrzosowiska, zagospodarowanie skarpy, oraz zrobienie miejsca do wypoczynku młodzieży w postaci drewnianego stolika i ławeczek oraz siedzisk (klocków). Planujemy w ogrodzie internackim urządzić kącik do spotkań grupowych oraz miejsce do palenia ogniska. Miejsce na ognisko zostanie obłożone kamieniami, a nad nim będzie wisiał grill ogrodowy. Wokół ogniska zostaną umieszczone ławki wykonane z bali drewnianych. W przyszłości planujemy zadaszenie terenu wokół ogniska. Przygotowujemy również miejsce na oczko wodne z fontanną oraz zegar słoneczny.
Jako opiekunki ogródka ukończyłyśmy kurs aranżacji przestrzennej ?projektowanie ogrodów przydomowych oraz ogrodów w gospodarstwach agroturystycznych? zorganizowany przez Lokalną Grupę Działania wraz z Podkarpackim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Rymanowie.
Internacki ogródek w ubiegłorocznym konkursie parafialnym na najładniejszy ogródek w Iwoniczu Zdroju otrzymał wyróżnienie i dyplom.
działalność dydaktycznaCelem powstania ogródka jest chęć atrakcyjnego i ciekawego zagospodarowania czasu wolnego młodzieży mieszkającej w internacie. Zajęcia odbywają się w ramach koła przyrodniczego po zajęciach lekcyjnych. Nasza szkoła jest placówką integracyjną, w której uczy się młodzież klas masowych i Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego. Młodzież z klasy specjalnej - ?Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej? ma w ramowym planie nauczania - pielęgnację roślin w obiektach i wokół obiektów hotelarskich, w związku z czym prace wykonywane w tym miejscu będą stanowić formę pracy dydaktycznej. Estetyczne otoczenie wokół internatu pomaga mieszkańcom kształtować pozytywne odczucia estetyczne, uczy obowiązkowości i odpowiedzialności za wspólną ? przez siebie urządzoną i pielęgnowaną przestrzeń. Prace ogrodnicze i pielęgnacyjne są formą relaksu, ale i nauką umiejętnego, estetycznego zagospodarowania terenu wokół budynków mieszkalnych i użytkowych. Niewątpliwym naszym osiągnięciem wychowawczym jest czynne włączenie młodzieży do prac przy skalniaku i oczyszczaniu skarpy. Dzięki temu ogródek przetrwał niezniszczony (wyłamano tylko jedno drzewko) przez rok i będzie rozwijał się nadal, a młodzież traktuje go jako swoją wizytówkę (mieszkańcy internatu) i szanują pracę włożoną przez siebie i wychowawców. Projekt ten będzie długofalowy, a jest to związane z tym, że będzie on potrzebował ciągłej pielęgnacji, dbania o utrzymanie czystości i estetyki. Mamy też nadzieję, że jego powierzchnia będzie rozszerzała się i zagospodarujemy ogród za internatem na ogródek warzywny i ziołowy, z którego wykorzystywać będziemy zieleninę do internackiej stołówki, a młodzież, która będzie dbać o warzywny ogródek zebrane plony (marchew, pietruszka, cebula, buraki ćwikłowe itp.) będzie mogła wykorzystać je na zajęciach technologii gastronomicznej (kucharze).
Ogródek będzie też wykorzystany do zajęć dydaktycznych z różnych przedmiotów, gdyż dzięki zegarowi słonecznemu mogą się odbywać lekcje geografii, dzięki oczku wodnemu i znajdującymi się w nim rybkami, a także różnorodnej roślinności ? lekcje biologii. Będzie to też ważne miejsce rekreacyjne w czasie wolnym wychowanków podczas organizowania dla nich spotkań integracyjnych i ognisk.
Prace nad projektem i zajęcia w czasie wolnym odbywają się pod okiem wychowawców internatu: Magdaleny Stefańskiej i Agnieszki Masłyk, które brały udział w szkoleniu na temat projektowania ogrodów. W przyszłości zajęcia w ogródku będą prowadzone również przez nauczycieli zawodu podczas zajęć w klasach specjalnych o kierunku ?Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej?.
Dalsze prace w ogródku będą w dużej merze zależały od zebranych funduszy, gdyż jest to kosztowne przedsięwzięcie, ale mamy nadzieję, że uda nam się je pozyskać, gdyż pozwoli nam to pracować z młodzieżą nową metodą wychowawczą i dydaktyczną (przez pracę, kreatywność i poczucie sprawstwa).
Dzięki temu młodzież będzie uczyć się, poznawać nowe rzeczy, nabywać nowe umiejętności, aktywnie spędzać czas wolny i w końcu rozwijać swoje zainteresowania, które w ostatni roku ujawniły się w tym kierunku.
autorzy opisuAgnieszka Masłyk, Magdalena Stefańska
|
|
 |
|
 |
|
|

|