winietka   winietka
naroznik naroznik

Szkoła Podstawowa nr 2 im. T. Kościuszki

ul. Kościuszki 40/42
97-425 Zelów

tel. 0446341062 
e-mail: sp2zelow@neostrada.pl

rok utworzenia ogródka: 2005
powierzchnia: 1500 m2

opis ogródka

Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 24 stycznia 2001r. ?Pięcioletni plan rozwoju SP 2 w Zelowie? zawierał pomysł zagospodarowania terenów przyszkolnych i wykonania na tym terenie projektu zielonej sali dydaktycznej wraz ze ścieżką rekreacyjną.
Prace nad zagospodarowaniem terenu przebiegały wieloetapowo. Z uwagi na to, iż przez wiele lat były to nauczycielskie ogródki działkowe znajdowało się tam wiele starych konarów, dzikich krzewów i zniszczonych pozostałości budowlanych, które należało usunąć i teren uporządkować. Dzięki życzliwości pracowników funkcjonującej w Zelowie szkoły zawodowej, która posiadała odpowiedni sprzęt rolniczy ruszyły do pracy traktory, następnie koparki i spycharki użyczone z zaprzyjaźnionej ze szkołą firmy budowlanej. Teren został przygotowany do dalszych prac.
Kolejne ważne wydarzenie, które możliwe było dzięki staraniom grupy nauczycielek naszej szkoły, to pozyskanie w roku szkolnym 2004/05 znacznych środków finansowych na zagospodarowanie nieużytku na przyszkolny ogródek przyrodniczo-rekreacyjny. Głównym celem tego przedsięwzięcia, było stworzenie zielonej sali dającej możliwość prowadzenia atrakcyjnych zajęć, organizowania ciekawych imprez szkolnych czy gminnych oraz -z uwagi na brak sali gimnastycznej- wykorzystanie wolnej przestrzeni do prowadzenia terenowych zajęć z wychowania fizycznego z wykorzystaniem toru przeszkód. Realizacja projektu była możliwa dzięki współpracy z Powiatowym i Gminnym Funduszem Ochrony Środowiska. Pozyskanie funduszy pozwoliło na szybkie zagospodarowanie ogrodu.
Po kilku latach starań wielu osób oficjalna uroczystość otwarcia ogrodu odbyła się 22 kwietnia 2005 roku. Od tego czasu jest to ulubione miejsce zabaw i różnorodnych spotkań. Z myślą o dzieciach uczących się w naszej szkole wzdłuż ogrodu wyznaczona została ścieżka przyrodnicza. Pozwala ona na prowadzenie ?zielonych lekcji? w klasach młodszych (I-III) oraz lekcji przyrody w klasach IV-VI i zajęć koła przyrodniczego. Zajęcia na ścieżce aktywizują do rozwijania zamiłować przyrodniczych, poznawania roślin i ich wymagań stanowiskowych, zachęcają do poszerzania swojej wiedzy z innych źródeł informacji niż podręcznik.
Naszą szkolną ścieżkę przyrodniczą tworzą różnorodne gatunki roślin, które były dobierane tak, aby umożliwiały uczniowi poznawanie popularnych drzew i krzewów rosnących w przydomowych ogródkach, parku miejskim i na miejskich skwerach. Największe i najstarsze rośliny to pozostałości po ogródkach działkowych i należą do nich między innymi: sosny czarne, świerki pospolite oraz jarząby pospolite, dęby szypułkowe i leszczyny pospolite. Pozostałe rośliny zostały posadzone w trakcie tworzenia ogródka przyrodniczo-rekreacyjnego począwszy od roku szkolnego 2004/05. Dość dużą grupę roślin stanowią krzewy o ozdobnych liściach: kilka gatunków berberysów Thunberga, bukszpany wiecznie zielone, drenie białe, ligustry okrągłolistne, ostrokrzewy, trzmieliny Fortune?a, bzy czarne oraz irgii błyszczące i karłowate. Kolejną grupę roślin stanowią rośliny kwitnące, do których należą: forsycje pośrednie, hortensje pnące, tawuły japońskie, budleje Dawida, żarnowce miotlaste jaśminowce wonne, złotliny japońskie, lawendy wąskolistne, krzewuszki cudowne oraz lilaki pospolite. Posadzone zostały również młode drzewa liściaste i iglaste. Wśród drzew liściastych wyróżniamy klony czerwone i zwyczajne oraz robinie białe. Natomiast drzewa iglaste reprezentowane są przez bardzo liczną grupę cyprysików groszkowych i japońskich, żywotniki zachodnie oraz świerki pospolite i cisy pospolite. Uzupełnieniem naszej ścieżki przyrodniczej są wiosenne rośliny cebulkowe cieszące nas swoimi kwiatami już od wczesnej wiosny, m.in.: krokusy, narcyze i tulipany oraz jednoroczne rośliny wysiewane przez członków koła przyrodniczego: astry, aksamitki, cynie i groszki pachnące. Większość roślin na ścieżce przyrodniczej jest oznaczona nazwami rodzajowymi polskimi i łacińskimi.
W ogrodzie znajduje się również sprawnościowy tor przeszkód, który wykonany został z opon samochodowych różnej wielkości, tuż za nim umoszczono konstrukcje drewniane takie jak: równoważnia, poręcze, drabinki, siatka łańcuchowa służąca do wspinaczki. Ważnym elementem naszej ?zielonej sali? jest miejsce przeznaczone na kącik wypoczynkowy oraz sieć ścieżek do komunikacji wewnętrznej. Taki kącik, do którego prowadzą ścieżki znajduje się w miejscu przeznaczonym do rozpalania ogniska, dookoła którego ustawione zostały drewniane ławeczki. Największa, trawiasta część ogrodu przeznaczona jest na bezpieczne zabawy i zawody sportowe.
Osobą odpowiedzialną za właściwą dbałość o ten teren jest pracownik gospodarczy szkoły, natomiast dzięki dobrej współpracy z Samorządem Gminnym każdego roku otrzymujemy sezonowe wsparcie w postaci dodatkowych pracowników w celu przeprowadzenia prac porządkowych i pielęgnacyjnych.

działalność dydaktyczna

Nauczyciele chętnie prowadzą w ogródku zajęcia edukacyjne w czasie, których uczniowie mają możliwość bezpośredniego kontaktu z wieloma gatunkami różnorodnych roślin, dzieci nauczyły się szanować otaczającą przyrodę, chętnie przebywają na świeżym powietrzu w bezpośrednim otoczeniu zieleni. Jest to również bezpieczny teren do prowadzenia zajęć sportowych. Bolączką naszej szkoły jest brak sali gimnastycznej, dlatego teren ten służy nam często jako miejsce organizacji wielu imprez sportowych, ale nie tylko. Nie ma w szkole nauczyciela, który nie korzystałby z możliwości prowadzenia zajęć czy zorganizowania na przykład spotkania z rodzicami w tak atrakcyjnym miejscu. Jeśli pozwala na to pogoda uczniowie wychodzą na zewnątrz, ustawiają ławeczki w zacienionych miejscach i chętnie słuchają opowieści nauczycieli.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Zelowie jest jedyną w gminie placówką, w której funkcjonują oddziały integracyjne. Efektem naszych działań jest skuteczna integracja dzieci pełnosprawnych i sprawnych ?inaczej? z terenu naszej gminy. To właśnie w ogrodzie szkolnym odbywa się większość takich imprez.
W ramach projektu ?Działaj lokalnie IV? 28 września 2005 roku miała miejsce pierwsza impreza integracyjna pod hasłem ?Zabawy bez barier?. Była ona inauguracją całego cyklu spotkań wspierających integrację. Patronat nad imprezą objął Burmistrz Zelowa. W grach i zabawach zręcznościowych, konkursach plastycznych i pląsach uczestniczyły dwie integracyjne grupy sześciolatków z Przeszkola nr 1, liczna grupa dzieci ze Stowarzyszenia Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych i dzieci z młodziej grupy wiekowej z naszej szkoły. Organizatorzy imprezy zapewnili wszystkim słodki poczęstunek, a dla uczestników konkursów ciekawe nagrody. Oczywiście najlepszym miejscem na zorganizowanie tej imprezy był zielony plac zabaw. W całym ogrodzie słychać było radosny śmiech dzieci, które z zapałem uczestniczyły we wszystkich zabawach.
Na stałe w kalendarzu imprez szkolnych zapisał się Dzień Dziecka i Sportu Szkolnego, to jeden z najsympatyczniejszych dni w roku szkolnym. W szkolnym ogrodzie organizujemy festyn, wiele rozgrywek i zawodów sportowo-rekreacyjnych. Jak większość imprez również i ta kończy się wspólnym ogniskiem z pieczeniem kiełbasek.
Od kilku lat odbywały się w naszej szkole gminne i powiatowe obchody Dnia Ziemi. Podejmowane w tym zakresie zadania dotyczyły propagowania wśród uczniów szkół podstawowych zagadnień ochrony przyrody, edukacji ekologicznej i przyrodniczej. Ponieważ nie ma w naszej szkole lepszego miejsca na poruszanie tych zagadnień niż ogród szkolny, dlatego znaczna część imprez odbywała się właśnie tam.
W szkolnym ogródku zorganizowałyśmy już dwa pikniki orgiami, czyli imprezy pozalekcyjne połączone ze składaniem papieru techniką orgiami. Dla uczniów klas I-III naszej szkoły oraz dzieci ze szkół z Łodzi i Zgierza przygotowałyśmy spotkanie pt. ?Zajączek z rozbitego lusterka?. Przy stolikach wystawionych do ogródka dzieci składały różne figurki, a na trawie przeprowadzałyśmy zabawy ruchowe: Stonoga, poszukiwanie zagubionych elementów.
Kolejny piknik pt. ?Co słychać wiosna na łące? odbył się w maju. Teren ogródka był zagospodarowany jako miejsce do składania papieru, poszukiwania roślin i zwierząt występujących na łące oraz zabaw ruchowych. Odwiedzając kolejne stacje dzieci dowiadywały się ciekawych rzeczy o życiu na łące składając jednocześnie techniką orgiami niezapominajki, dzwonki, pszczoły, motyle itp. Przewodnikami na poszczególnych stacjach byli członkowie koła orgiami z naszej szkoły, którzy opowiadali ciekawe historie o życiu na łące oraz cierpliwie, krok po kroku, objaśniali wykonanie poszczególnych elementów. W efekcie każdy z uczestników miał swoją książeczkę. Na zakończenie imprezy mogliśmy wspólnie usiąść przy ognisku i upiec kiełbaski, część dzieci chętnie bawiła się jeszcze, korzystając ze sprzętu umieszczonego w ogródku.
Przeprowadzenie tych imprez w warunkach szkolnych znacznie obniżyłoby ich atrakcyjność. Ogródek jest zaś miejscem, w którym dzieci jednocześnie mogły bawić się, odpoczywać i uczyć.
W czwartkowe popołudnie, 8 czerwca 2006 roku. Klasa VIb spotkała się ze swoimi rodzicami w szkolnym ogrodzie. Chcieliśmy uczcić miniony Dzień Matki oraz zbliżający się Dzień Ojca. Uczniowie przygotowali dla swoich rodziców przedstawienie Mini Playback Show, prezentowali wiersze i piosenki w scenerii szkolnego ogródka. Chłopcy rozegrali mecz piłki nożnej ze swoimi ojcami, a dziewczynki zaprosiły mamy do gry w siatkówkę plażową. Spotkanie zakończyło się przy ognisku pieczeniem kiełbasek oraz wspólnymi rozmowami i zabawą.
Tradycją gromady zuchowej z naszej szkoły jest organizowanie ?Święta pieczonego ziemniaka?. Korzystając z możliwości naszego szkolnego ogrodu i z pięknej słonecznej, choć trochę wietrznej pogody październikowej zuchy spotkały się przy ognisku. Dużo radości sprawiło wszystkim pieczenie ziemniaków, a jeszcze większą frajdę obieranie ich i jedzenie. Jednak rarytasem okazał się pieczony chlebek z masełkiem. Podczas wspólnej zabawy humory dopisywały wszystkim, a cudownie usmolone i roześmiane buzie były dowodem na to, że warto nadal kontynuować zuchową tradycję Święta pieczonego ziemniaka.
Ogród szkolny jest jednym z najatrakcyjniejszych miejsc w szkole, dlatego wszystkie ważniejsze imprezy -zwłaszcza, że nie posiadamy sali gimnastycznej- planujemy w okresie wiosennym i wczesnej jesieni, aby móc wykorzystać ten piękny teren naszej szkoły.

autorzy opisu

Anna Bodnar, Mirosława Jańczyk, Joanna Grzanka, Marzanna Socha, Katarzyna Wolska, Marlena Żurek

naroznik naroznik

  konkurs
  zrodla okładka książki
nfos
statystyka