 |
|
 |
|
Zespół Szkół w Potoku Stanach im. Romualda Traugutta
Potok Wielki 23?313 Potok Wielki
tel. 0158740287 fax 0158740287 e-mail: konto.strona@vp.pl
rok utworzenia ogródka: 2004 powierzchnia: 30 arów
|
|
opis ogródkaŚwiat jest ogrodem,
w którym kwitną kwiaty małych ojczyzn,
Mimo wszystko, ten świat bezustannie wspina się
ku słońcu, nie tylko ku temu, które świeci nad głową,
ale również ku temu, które świeci pod nogami.
Na moją Mała Ojczyznę
spoglądam oczami pór roku.
Znajduję w niej wytchnienie,
jak Jan Kochanowski w cieniu czarnoleskiej lipy.
J. Sabiniarz
W 2003 roku szkoła nasza pokonywała trudności związane z generalnym remontem budynku. Mieliśmy wtedy cichą nadzieję, że może uda mam się zmienić również jej ?szatę? zewnętrzną tzn. plac przyszkolny. Teraz możemy powiedzieć, iż to co zdołaliśmy uczynić przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Jesteśmy wdzięczni matce naturze i budowniczym naszej szkoły, iż projektując budynek odsunęli go od szosy o około 70m. Dzięki temu możemy modelować nasz krajobraz jak tylko nam się marzy, a poza tym nie jesteśmy bezpośrednio narażeni na ruch drogowy.
Nowo powstający ogród szybko nabierał kształtów, barw i wzbogacał się o różnorodne, rzadkie rośliny. Więc nadeszła pora wyboru nazwy. Było to nie lada wyzwanie, ponieważ Szkolne Koło LOP będące koordynatorem prac w ogrodzie ogłosiło konkurs wśród dzieci i młodzieży szkolnej na najciekawszą nazwę dla naszego ogrodu. Z pośród kilkunastu pomysłów została wybrana nazwa ZIELONA KRAINA. Teraz jesteśmy przekonani, że to był trafny wybór, a twórcami tej nazwy byli uczniowie ówczesnej klasy III.
Pomysły u uczniów rodziły się jak grzyby po deszczu. Każdy chciał aby jego propozycja nazwania cząstki ogrodu była oryginalna i ciekawa aby została przyjęta.
Wpłynęło wiele propozycji.
Po dokładnym ich zweryfikowaniu przyjęto następujące:
- Rabatki na ? kamiennym dywanie?;
- Żywy płot;
- Czar ziół;
- Tęczowa rabatka;
- Zakątek spokoju;
- Płaczące boginie;
- Alejka berberysów;
- Niezapominajkowa rabatka;
Krocząc 70 m alejką wśród witających nas skyrocketów i smukłych ?dam? wierzbowych / salix integra Hakuro ? Nishiki/ z rozwianymi czuprynami dotrzemy do gościnnych drzwi naszej szkoły!!!
Nasz ?Żywy płot? prezentuje się wspaniale. Gdy docieramy do palcu szkolnego po prawej i po lewej stronie witają nas ?trzy damy?. Jedne ubrane w błyszczące złotem suknie ? Tuja occ. ?Aurescens?, drugie przybrały soczystą zieleń lata ? Tuja occ. ?Fastigiata?.
Na środku placu przed szkołą mamy nasze szkolne ? rondo?. Nie obowiązuje tu ruch prawostronny, a dlatego że strzeże tego ronda pięknie kwitnąca Yucca flaccida i jej urodę można podziwiać z każdej strony.
U jej stóp trzy krzewy Berberisa thunbergii, Spiracea Japonia, Potentilla fruticosa, Żarnowiec, Juniperus horizontalis.
Rabatki na ?kamiennym dywanie? porastają rośliny osiągające niewielkie rozmiary. Założenie tych rabatek kosztowało wiele pracy i wysiłku ale teraz możemy powiedzieć ? ?to czyścioszki?. Nie trzeba ich plewić ponieważ czarna agrowłóknina i warstwa drobnych kamyków tworzy zabezpieczenie.
Tuje occ. Globosa /żywotnik zachodni/ , Tsugii canadensis Nana /choina kanadyjska/, Potentille / pięciornik krzewiasty/ przyciągają oczy przechodniów.
Płaczące Boginie to różne odmiany wierzb /Salix/ i karagana. Rośliny te szczepione są na pniu i przypominają małe drzewka.
W naszym ogrodzie rośnie piękna i oryginalna karagana syberyjska odm. ?Walker?, która ma malowniczy, płaczący pokrój. Jej jasnozielone, bardzo wąskie liście wyglądają jak postrzępione. Kwitnie żółto w maju i rodzi fasolowate owocki.
Krzewy z charakterem tworzą naszą Berberysową alejkę, która prowadzi na trawnik za szkołą i do starej części ogrodu. Berberysy są to jedne z najbardziej kolorowych i uniwersalnych krzewów. Zostały obdarzone przez naturę malowniczym pokrojem. Jesienią pięknie się przebarwiają. Ponieważ rośliny te doskonale znoszą przycinanie, łatwo się poddają wszelkim zabiegom kształtowania.
Kącik Weigeli /krzewuszka cudowna/ to jedno z urokliwszych miejsc w naszym ogrodzie. Są to krzewy wzniesione, zwarte dorastające do 1,5 m. wysokości. Wiosną pokrywają się mnóstwem pięciopłatkowych kwiatów w wielu odcieniach różu. Odmiany o przebarwionych liściach są dekoracyjne przez cały rok.
Wdzięk i piękność pociągają oko,
a bardziej niż jedno i drugie ? świeża zieleń zasiewów.
Mądrość Syracha 40, 22
Kierując się słowami Biblii postanowiliśmy wiosną zauroczyć nasze oko tworząc rabatki pełne świeżej zieleni. Każda klasa wybrała sobie miejsce, gdzie gromadziła według własnego uznania sadzonki roślin.
Ziołowa rabatka nie ma pięknego kwiatka,
ale pozwala nam dożyć
sędziwe latka.
TAK, TAK - LATO PACHNĄCE ZIOŁAMI
Zioła cenimy za ich lecznicze i kulinarne właściwości. Są też bardzo ozdobne. Utworzyliśmy z nich klomb. Komponowanie efektownych rabat z ziół jest możliwe dzięki dużemu wyborowi gatunków i odmian. Zioła mają kolory od soczyście zielonego (melisa, lebiodka) poprzez srebrzysty (szałwia, bylica piołun) do purpurowego (bazylia, szałwia lekarska, mięta pieprzowa). Niektóre ponadto pięknie kwitną - lawenda, czosnki, rumianki.
Wiele gatunków rozsiewa zapach olejków eterycznych, dzięki czemu stronią od nich szkodniki, np. nornice czy ślimaki, a także uporczywe owady - komary i meszki. Dlatego naszą ziołową rabatkę usytuowaliśmy w części ogrodu, która nosi nazwę ? Zakątek spokoju?.
Idąc za budynek szkoły od wschodniej strony wczesną wiosną napotykamy Niezapominajkową rabatkę, która przynosi nam na ziemię skrawek błękitnego nieba. Sadzonki zakupuje SK LOP z własnych funduszy i na ? zimną Zośkę? podziwiamy drobne kwiaty niezapominajek. Gdy urok ich powoli gaśnie pojawiają się ?samosiejki? aksamitek, które zmieniają barwę rabatki.
Naszym ogrodem opiekują się uczniowie z wychowawcami, pracownicy obsługi oraz pan konserwator. Wszyscy z dużym zaangażowaniem i odpowiedzialnością wykonują różnorodne prace związane z nasadzeniami nowych roślin i ich pielęgnacją. działalność dydaktyczna Nasz ogród Zielona Kraina wzbudza zachwyt u mieszkańców naszej miejscowości, którzy wielokrotnie czerpią pomysły nowych nasadzeń do swoich przydomowych ogródków. Również goście odwiedzający naszą szkołę zawsze wyrażają zachwyt i podziw dla piękna ogrodu, który wita ich już od bramy szkolnej.
Różnorodność świata roślin Zielonej Krainy stała się siedliskiem dla wielu nowych gatunków ptaków, owadów i ślimaków, które wzbogaciły bazę dydaktyczną.
Ptasia stołówka powstała na życzenie skrzydlatych przyjaciół, którzy coraz częściej zaczęli odwiedzać naszą Zieloną Krainę. Znalazły one tu wiele miejsc schronienia, lęgu czy też przysmaki w postaci nasion i owoców. Jednak w okresie zimy niezbędna jest nasza pomoc.
Ślimaki ? śliska sprawa. Jak to w przyrodzie bywa nawet stare, niepotrzebne gruzy mogą być mieszkaniem istot żywych. Tak się stało z wywiezioną pryzmą gruzu /do starej części ogrodu/, na której swoje lokum znalazły ślimaki. Wzbudzają one duże zainteresowanie wśród szczególnie najmłodszych uczniów.
Wszystkie rośliny posiadają tabliczki zawierające nazwę polską, łacińską oraz odmianę okazu.
Bardzo często na wytyczonej ścieżce dydaktycznej ?Krzewy Ozdobne? odbywają się lekcje przyrody, biologii, edukacji środowiskowej klas I ? III. Uczniowie przy pomocy lup i lornetek dokonują obserwacji mieszkańców ogrodu. Poznają pokrój różnych drzew i krzewów, ich charakterystyczne cechy (barwa kory, kształt liści, rodzaje kwiatostanów, owoców, nasion, itp.). Ponadto nauczyciele prowadzą z uczniami obserwację zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku. Walory estetyczne i piękno zakątków ogrodu wykorzystywane są przez nauczyciela sztuki do zajęć plenerowych.
Nasz ogród tętni uczniowskim życiem również po zajęciach lekcyjnych. Prowadzone są wtedy prace w ramach SK LOP, Klubu Młodego Ekologa. Uczniowie bardzo chętnie wykonują zabiegi pielęgnacyjne, mają czas na długie obserwacje interesujących ich okazów zarówno ze świata fauny jak i flory.
Jesienią ubiegłego roku rozpoczęliśmy realizację dwóch projektów dydaktycznych ? ? Od nasienia do nasienia?. Pierwszy realizuje grupa Klubu Młodego Ekologa. Uczniowie jesienią zebrali nasiona z roślin jednorocznych, wysuszyli je i przechowywali w papierowych torebkach do stycznia. Zostały one wysiane, oznaczone i obecnie są już po popikowane. Dzieci z zainteresowaniem obserwują wzrost siewek i czekają na stosowną porę ich wysadzenia. Każdy z nich nabiera doświadczenia w samodzielnym rozmnażaniu roślin zielnych.
Z kolei sekcja RoślinoLOPaki z grupy SK LOP postanowiła rozmnażać krzewy, zarówno generatywnie jak i wegetatywnie. Obie grupy zapoznały się z zasadami pobierania materiału do rozmnażania i przystąpiły do działania. Jedna grupa zebrała nasiona berberysu thunbergia, druga zaś pozyskała sadzonki z żywotników. Efekty są już widoczne . Pojawiły się maleńkie roślinki z wysianych nasion berberysa, które zostaną przepikowane i jeszcze przez rok będziemy je uprawiać w pomieszczeniach. Sadzonki żywotnika zrobione w sierpniu ubiegłego roku również pięknie zazieleniły swoje wierzchołki i zostaną przesadzone do nowych doniczek.
Pragniemy urządzić w naszym ogrodzie kącik roślin samodzielnie wyhodowanych, a zarazem chcemy przekonać uczniów, iż wyhodowane samodzielnie rośliny cieszą bardziej oko młodego ogrodnika.
Uczniowie sprawując opiekę nad założonymi przez siebie rabatkami uczą się systematyczności, odpowiedzialności i wrażliwości na piękno przyrody.
Jesteśmy przekonani iż nigdy nie zabraknie nam pomysłów na ?doskonalenie piękna? naszego ogrodu. W tym roku pragniemy urządzić miejsce na ?zieloną klasę?, gdzie odbywać się będą zajęcia dydaktyczne na łonie natury.
W planie mamy również wykonanie ?Ogrodu na skale?, a w jego sąsiedztwie ?Ogródka Babuni?. Wykorzystamy w tym celu naturalne ukształtowanie terenu. Skarpa jest świetnym miejscem aby utworzyć poziomy w ogrodzie na skale. Natomiast Ogródek Babuni zgromadzi rośliny, które ?kiedyś? rosły w wiejskich ogródkach ( malwy, słoneczniki, dziewanny, naparstnice, nagietki, itp.)
Wiosną posadzimy w naszym ogrodzie różne odmiany królowej kwiatów ? róży. Mamy już wybrane odmiany. Są to: różnokolorowe róże rabatowe, róże wielkokwiatowe, róże pnące dla których mamy już wykonane pergole. W okresie zimowego spoczynku rozplanowaliśmy miejsca ich nasadzeń.
Już dziś wiemy, iż rośliny te uszlachetnią wizerunek Zielonej Krainy.autorzy opisuZofia Fuszara, Maria Szwedo
|
|
 |
|
 |
|
|

|