winietka   winietka
naroznik naroznik

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Radawnicy

Radawnica, ul. Złotowska 11B, Złotów
77-400 Radawnica

tel. 0672631317  fax 0672659297 
e-mail: spradawnica@op.pl

rok utworzenia ogródka: 2005
powierzchnia: 10 arów

opis ogródka

HISTORIA
Radawnica to niewielka, malownicza wieś położona w najbardziej na północ wysuniętym obszarze województwa wielkopolskiego, w gminie Złotów. Natomiast wg regionalizacji przyrodniczo-leśnej teren ten należy do Dzielnicy Pojezierza Krajeńskiego.
28 sierpnia 2004 roku oddano do użytku nową, piękną szkołę. Należało jednak jeszcze zagospodarować teren wokół budynku szkoły.
W czerwcu 2005 roku zwróciliśmy się z prośbą o pomoc do ówczesnego nadleśniczego Nadleśnictwa Okonek, mieszkańca Radawnicy, pana Czesława Wamke. Ofiarował i swoją pomoc, i pierwsze rośliny. Wykonał pierwszy prowizoryczny plan zagospodarowania terenu. Potem osobiście doglądał pracowników, którzy sadzili rośliny, planował, gdzie je posadzić i również sam posadził kilka gatunków. Jednymi z pierwszych gatunków, które pojawiły się w naszym arboretum, były: Jałowiec chiński, Jałowiec skalny oraz Świerki serbskie. Pan Czesław Wamke udzielał nam także rad i wskazówek, jak je pielęgnować. Martwił go fakt, że tak trudno adoptują się w nowym środowisku. Niestety, choroba, potem śmierć nie pozwoliły dokończyć mu rozpoczętej pracy.
Udało się to dzięki zaprzyjaźnionym ze szkołą nadleśnictwom Okonek, Lipka i Jastrowie, które darowały nam ciekawe gatunki nowych roślin oraz służyły fachową pomocą. Do pracy zaangażowała się również społeczność wsi. Jednocząc swe siły i możliwości, mieszkańcy dobrowolnie i chętnie zwozili ziemię pod nasze sadzonki.
Ziemia pod sadzonki została użyźniona torfem sprowadzonym z Litwy, którego ofiarodawcą było Nadleśnictwo Okonek. Natomiast tabliczki informacyjne, które znajdują się przy poszczególnych roślinach wykonało i podarowało szkole Nadleśnictwo Okonek oraz osoby prywatne.
W ciągu dwóch lat, do momentu otwarcia Małego Arboretum, nasz ogród liczył 20 gatunków roślin.
Uroczyste otwarcie szkolnego arboretum odbyło się 6 czerwca 2007 roku w ramach obchodów Światowego Dnia Ochrony Środowiska. Kulminacyjnym punktem uroczystości było odsłonięcie pamiątkowego kamienia, upamiętniającego założycieli arboretum oraz posadzenie symbolicznych drzewek i krzewów przez przybyłych gości.
Dziś nasze małe arboretum jest jeszcze skromne (32 gatunków), rośliny są małe, ale za kilka lat będzie z pewnością imponowało swoją wielkością, pięknem i różnorodnością gatunków

WALORY PRZYRODNICZE
1. Różnorodność gatunków:
Berberys Thunbergia Berberis thunbergil ?Atropurpurea?, Oczar/Hamamelis/, Trzmielina /Euonymus Alatus/, Tawuła van Houtte?a Spiraea vanhouttei, Sosna Pospolita ? Taborska, Żywotnik zachodni Tuja occidentalis?Szmaragd?, Machoń/Mohonia/, Sosna czarna Pinus nigra, Pieris, Skimia/Skimia Japonica/, Jodła jednobarwna Abies concolor, Forsycja pośrednia Forsytha intermedia, Tawula Japońska Spiraea Japonia, Jaśminowiec wonny Philadelphus coronarius, Krzewuszka cudowna We Floryda, Lipa drobnolistna Tilia Cordata, Jarząb pospolity Sorbus aucuparia, Świerk pospolity Picea bies, Jarząb szwedzki Sorbus intermedia, Żywotnik zachodni Tuhuja occidentalis Hoseri, Jałowiec skalny Juniperus scopularum, ?Skyrocket?, Lawenda wąskolistna Lavandula angussifolia, Jawiec chiński żółty Juniperus chnensis, ?Depresja Aurea?, Jałowiec łuskowaty Juniperus squamata?Blu Carpet?, Brzoza brodawkowa, Sosna zwyczajna, Topola pospolita, Jawor, Dzika róża, Tuja, Świerk serbski.
Na szczególną uwagę zasługuje Sosna Taborska, została wyhodowana z nasienia poświęconego przez papieża Benedykta XVI podczas jego pielgrzymki do Polski w 2006 roku. Sadzonkę ofiarował szkole n-czy Nadleśnictwa Okonek. Sosna Taborska jest najbardziej znaną, wręcz legendarną odmianą Sosny mazurskiej. Marcin Żurkowski uważa, że termin Sosna Taborska jest właściwie terminem handlowym pochodzącym z początków XIX stulecia. Szlak wojsk napoleońskich po bitwie pod Iławą wiódł przez Tabórz. Przypuszcza się, że w owym czasie jakiś przedsiębiorczy Francuz zwrócił uwagę na wartość tamtejszych drzew i w ten sposób narodziło się ?bois du Tabre?, czyli Sosna Taborska.
2. Zadrzewienie stanowi ostoję dla ptaków
3. Nasz zielony ogród poprawia estetykę terenu przyszkolnego
4. Arboretum znajduje się na terenie przyszkolnym /wokół szkoły/, dzięki czemu umożliwia prowadzenie zajęć na miejscu.
ODPOWIEDZIALNI ZA OGRÓD:
Nauczyciel przyrody, nauczyciel wychowania fizycznego, uczniowie klas V /członkowie LOP/, pracownik techniczny szkoły.

działalność dydaktyczna

Celem utworzenia Małego Arboretum jest poszerzanie bazy edukacyjnej szkoły, uatrakcyjnianie zajęć z przyrody, i rozwijanie zainteresowań badawczych uczniów. W arboretum odbywają się zajęcia:
- z nauczania zintegrowanego /budowa drzew i krzewów, rozpoznawanie gatunków drzew, obserwacja i dokarmianie ptaków/, lekcje prowadzą nauczyciele nauczania zintegrowanego, - z przyrody klasy 4-6 /rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów/, zajęcia prowadzi nauczyciel przyrody, - z LOP /obserwacja zwyczajów i procesów zachodzących w życiu ptaków w poszczególnych porach roku ? w ramach konkursu ogłoszonego przez n-ctwo, - dokumentowana opisem, szkicami, zdjęciami/, zajęcia prowadzi nauczyciel przyrody, - z informatyki /wyszukiwanie informacji, ciekawostek z wykorzystaniem sieci Internetu o poszczególnych gatunkach, następnie opracowanie materiału i tworzenie kroniki/, zajęcia prowadzą nauczyciele informatyki, - z wychowania fizycznego /zajęcia rekreacyjne/, zajęcia prowadzi nauczyciel wychowania fizycznego.
Planujemy dalszy rozwój naszego arboretum: - posadzenie żywopłotu od strony północnej /przy współpracy z przyjaznymi naszej szkole nadleśnictwami Jastrowie i Lipka/, - wykonanie tablicy informacyjnej, - budowę drewnianej altanki do prowadzenia zajęć dydaktycznych, - założenie zakątka z różanecznikami, coroczne dosadzanie nowych gatunków roślin, - prowadzenie kroniki arboretum. Na uwagę zasługuje fakt, iż nasz mały jeszcze i skromny ogród posiada swoją kronikę ? Złotą Księgę Arboretum, z której mieszkańcy wsi, nowi uczniowie lub odwiedzający naszą szkołę goście dowiedzą się, jak ono powstało, jak przebiegała uroczystość otwarcia, znajdą informację i wspomnienie o założycielu. W trakcie przygotowań jest kolekcja gatunków roślin. Ten rozdział Złotej Księgi tworzą nasi uczniowie na lekcjach informatyki. Szukają informacji, ciekawostek o poszczególnych gatunkach roślin, opracowują materiał, który znajdzie się w kronice. Mamy nadzieję, że za kilka lat okaże się ona cenną pamiątką, swoistą ?małą encyklopedią? oraz będzie ?rosła? z naszymi roślinami.
Wszystkie te działania wpływają pozytywnie na kształtowanie charakteru i właściwej postawy młodego człowieka wobec środowiska naturalnego. Poprzez wykonywanie prac badawczych i prowadzenie obserwacji uczniowie rozwijają swoje zainteresowania. Dbając o estetykę naszego zielonego ogrodu, zdobywają podstawowe umiejętności praktyczne, potrzebne w hodowli roślin oraz uczą się szacunku dla przyrody, wrażliwości, rzetelności, a także wytrwałości. Nasi uczniowie czują się odpowiedzialni za stan przyrody na terenie arboretum, nie niszczą roślin ani tablic informacyjnych. Należy dodać, iż nasz zielony ogród przyciąga także mieszkańców wsi. Chętnie spędzają tam wolny czas, spacerują, odpoczywają w sobotnie i niedzielne popołudnia.
Jednocześnie mają okazję poznać ciekawe gatunki roślin. Zagospodarowanie ogródka jest dla mieszkańców wsi dowodem na to, że nawet mało atrakcyjne miejsce może stać się estetycznym i ciekawym zakątkiem. Mamy nadzieję, że przynajmniej niektórzy z nich wykorzystają ten pomysł do utworzenia prywatnych zielonych ogrodów. Zadziwiający a przede wszystkim pozytywny, jest fakt, że mimo iż jest to otwarty teren i każdy może tutaj wejść, nie zdarzyły się do tej pory akty wandalizmu, nikt nie niszczy roślin! Cieszymy się, iż nasze przedsięwzięcie służy nie tylko uczniom, ale i całej społeczności.
Czeka nas jeszcze wiele pracy. Mamy nadzieję, że nasi następcy z takim samym zapałem i optymizmem będą w przyszłości pielęgnować posadzone drzewa, i krzewy, i będą się także kierować słowami
założyciela, Pana Czesława Wamke:

?Ucz lesie pokoleniami wielki,
Prowadzaj po swoich przestrzeniach,
Pozwól poczuć swój zapach wszelki,
By nowy, za wiek, dał twe wrażenia?

autorzy opisu

Jolanta Szczygieł, Barbara Mrozik

naroznik naroznik

  konkurs
  zrodla okładka książki
nfos
statystyka