winietka   winietka
naroznik naroznik

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Szermentowskiego

ul. Suchedniowska 6
26-010 Bodzentyn

tel. 0413115033  fax 0413115033 
e-mail: lobodzentyn@wp.pl

rok utworzenia ogródka: 1987
powierzchnia: 6 arów

opis ogródka

Ogródek szkolny, podlegający pod Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Szermentowskiego w Bodzentynie, został założony w 1987 roku. Jego powierzchnia wynosi 6 arów . Teren ten jest bogato zagospodarowany w różnego rodzaju roślinność ozdobną (byliny: narcyz wonny, szafirek ogrodowy, pierwiosnek lekarski, stokrotka ogrodowa, kosaciec miniaturowy, lilie, barwinek zwyczajny, konwalia majowa, dąbrówka ogrodowa, rojnik pospolity, grubosz, irysy, "srebrnik Judasza", goździk kamienny; rośliny siane: aster letni, lwia paszcza, nemezja, aksamitka, ostróżeczka ogrodowa, bratek ogrodowy, suchouska, dalia, groszek pachnący, nagietek ogrodowy, złocień ogrodowy; krzewy: róża ogrodowa, forsycja zwisła,irga, berberys, świerk syberyjski), ogródki warzywne (pietruszka naciowa, pietruszka korzenna, seler, por, marchew, fasolka żółto- i zielonostrąkowa, buraki czerwone, cebula, słonecznik, koper ogrodowy, kapusta lipcówka, kalafior, dynia ozdobna, ogórek, pomidor), zioła (bazylia, krwawnik pospolity, podbiał pospolity, rumianek), plantację truskawek (odmiana zinga-zangana) oraz dwa oczka, zachwycające różnorodnością roślinności wodnej, przykładem czego są: rzęsa wodna, mozga trzcinowa, niezapominajki błotne.
Wraz z uczniami, osobą odpowiedzialną za estetykę i walory przyrodnicze ogródka jest Pani Profesor Alicja Jarosińska - nauczyciel biologii.

działalność dydaktyczna

"Piękno i bogactwo przyrody jest tak wielkie, że objawia się ono w zetknięciu nawet z najlichszym stworzeniem..." I takie spotkania z bogatym światem zwierząt mają miejsce podczas pracy w ogrodzie, który w dużej mierze jest wykorzystywany do działalności wychowawczej i dydaktycznej szkoły. Na zajęciach zarówno teoretycznych, jak i praktycznych uczniowie poznają morfologię i modyfikację poszczególnych roślin, ich fazy rozwoju, stadia wegetatywne i generatywne. Ponadto sporządzają wzory i diagramy kwiatowe oraz obserwują całość procesów życiowych roślin, uzależnioną od warunków klimatycznych. Całej tej bioróżnorodności towarzyszy obecność wspomnianego już bogactwa świata zwierzęcego. Na skalniaku dość często spotykane są jaszczurki zwinki, ropucha szara, żaba trawna, żaba płowa. Ponadto zaobserwować można dżdżownicę ziemną, chrabąszcza majowego, ślimaka (winniczek i pomrów polny) oraz liczne stadia larwalne owadów:pędraki i gąsienice. Barwne motyle, odżywiające się sokami roślinnymi i nektarem kwiatów zapylają je (kwiaty), przez co ogród nabiera niebywałych barw i odcieni. W drzewach okalających ogród rozwieszone są karmniki i budki lęgowe naszych skrzydlatych przyjaciół. Dość często odwiedzają nas: sikorka bogatka, sikorka modna, wróbel, szpaki, wilga, kowalik, dzięcioł pstry, bażanty, kuropatwy, a w okresie zimowym sójki i gile. Żywią się one głównie nasionami roślin i chwastów, a w okresie wiosenno - letnim umilają swym śpiewem lekcje, prowadzone w ogrodzie. Mimo przyjaznych stworzeń, zamieszkujących ogród i roślin, cieszących oko spotykane są również szkodniki zwierzęce (bielinek kapustnik, mszyce, kret - prowadzący podziemny tryb życia i podkopujący uprawy) oraz chwasty (musiec ogrodowy, łoboda, perz zwyczajny, tasznik). Są one jednak eliminowane poprzez zbieractwo mechaniczne i metody ekologiczne.
Opiekunowie dość intensywnie angażują się w uprawę, przyswajając jednocześnie wiedzę teoretyczną o środowisku przyrodniczym. Uprawa ta obejmuje nawożenie (przykładem czego jest kompost otrzymywany w wyniku częściowego rozkładu przez mikroorganizmy resztek roślinnych i zwierzęcych), jak również siew, sadzenie, pielęgnację, zbiór i przechowywanie plonów.
W okresie, gdy przy szkole działał internat, warzywa były sprzedawane na stołówkę internacką, a za pozyskane w ten sposób pieniądze zakupowane były pomoce dydaktyczne. Również akcja "witaminka" - truskawki, zioła, warzywa uprawiane w sposób ekologiczny służą młodym organizmom.

Jeśli chodzi o wysiew, w zależności od wielkości nasion stosowany jest wysiew rzutowy, polegajacy na równomiernym rozrzucaniu nasion po całej powierzchni, przeznaczonej na siew; wysiew rzędowy, polegający na wysianiu nasion w wyznaczone rzędy, wysiew punktowy - polega na wysiewie nasion pojedynczo oraz wysiew gniazdowy, który jest modyfikacją siewu punktowego i polega na umieszczeniu kilku nasion w jednym miejscu, stosowany jest np: do wysiewu groszku pachnącego czy słonecznika.
Ogród stanowi natchnienie do wykonywania prac konkursowych z zakresu ekologii i sozologii. W pracach konkursowych na najlepiej wykonany plakat lub wiersz o tematyce ekologicznej nasza szkoła zdobyła I miejsce w województwie, otrzymując cenne nagrody. Ponadto organizowano poletka doświadczalne, gdzie w Centralnej Olimpiadzie Ekologicznej wyłoniono dwóch laureatów, zaś w Centralnej Olimpiadzie Biologicznej - jeden laureat. Ciekawym pomysłem, związanym z wykorzystaniem ogródka jest upiększanie pracowni biologicznej roślinami ozdobnymi, organizowanie konkursów szkolnych na najlepiej wykonaną ikebanę, pozyskiwanie materiałów do ćwiczeń mikroskopowych, wykonywanie zdjęć fitosocjologicznych w celu badania towarzyskości roślin oraz udostępnianie osobom chętnym sadzonek i nasion w celu ich dalszego uprawiania.
Ogród spełnia również funkcje rekreacyjne. Młodzież podczas wakacji jest zaangażowana w doglądanie upraw, mając odpowiednio zagospodarowany czas wolny. Akcja '' witaminka '' pozwala korzystać z zasobów truskawek, dostarczając wielu niezbędnych witamin młodemu organizmowi.
Ogródek szkolny przy naszej szkole to żywa pracownia biologiczna, w której prowadzone lekcje kształtują umiejętności uczniów poprzez obserwacje, kształtujące postawy ekologiczne. Głównym celem prowadzenia ogrodu jest propagowanie idei poznawczej otaczającego nas środowiska i wgłębianie się w tajniki przyrodnicze. Jest to miejsce dość długotrwałych doświadczeń nad aklimatyzacją wielu gatunków roślin, a zarazem miejsce poznania sekretów, jakie kryje natura.

autorzy opisu

Anna Klimek, klasa II a

naroznik naroznik

  konkurs
  zrodla okładka książki
nfos
statystyka