 |
|
 |
|
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. M.Grzegorzewskiej w Jędrzejowie
Węgleniec 1, Jędrzejów 28-300 Węgleniec
tel. 0413865941 fax 0413865941 e-mail: dzidzia13@poczta.onet.eu
rok utworzenia ogródka: 1975 powierzchnia: 15 arów
|
|
opis ogródkaOgród szkolny powstał wraz z założeniem szkoły w 1975 roku, była to wówczas ,,szkoła życia?. Początkowo był to tylko ogród warzywny i rabaty kwiatowe. Z upływem czasu zagospodarowano teren i założono sad owocowy, tunel foliowy, szklarnię , skalniaki. Warzywa wtedy były sprzedawane, a za uzyskane pieniądze zakupiono: drzewa owocowe, krzewy ozdobne, róże i kosiarkę. Hodowano również króliki.
Miejscowość Węgleniec znajduje się 10 km od Jędrzejowa, można tu odpocząć wśród malowniczego krajobrazu , jak również pooddychać czystym ,nieskażonym powietrzem.
Infrastruktura ogródka- teren osuszony, dobrze odwodniony, nawierzchnia niepyląca, utwardzona.
Za ogród odpowiedzialni są nauczyciele wraz z uczniami klas przysposabiających do pracy.
Uczniowie nasi to dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w wieku od 7- 24 lat.działalność dydaktycznaW ogrodzie odbywają się przede wszystkim zajęcia z przysposobienia do pracy, z kółka przyrodniczego, gospodarstwa domowego, funkcjonowania w środowisku . Nie znaczy to jednak ,że inne imprezy, zabawy integracyjne, spotkania , konkursy nie mają tu miejsca. Zajęcia odbywają się pod kierunkiem nauczycieli z przysposobienia do pracy, funkcjonowania w środowisku , grup wychowawczych.
"Trzeba ludzi uczyć, aby poznanie swoje czerpali nie z książek,
ale z nieba i Ziemi, dębów i buków??
Już J. A. Komeński postulował zakładanie przy każdej szkole ogrodu. Również i wielu innych pedagogów, między innymi J.H. Pestalozzi, J.Dewey, O. Decroly, wskazywało na edukacyjne wartości pracy w ogrodzie szkolnym i na roli przy uprawie roślin, traktując ją jako istotny składnik systemu wychowawczego i kształcenia przyrodniczego dzieci i młodzieży.
Ze względu na specyficzny charakter edukacji naszych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nie wyobrażamy sobie szkoły bez ogrodu. To tu przede wszystkim przekazujemy i nabywamy wiadomości, to tu spotykamy się wzbogacając własną osobowość.
Zieleń w naszym ogrodzie jest bardzo ważna. Dobór drzew, krzewów, kwiatów daje nam najlepsze efekty w miesiącach wiosennych i jesiennych ,w okresie trwania nauki. Oczywiście pamiętamy, że nie ma miejsca w naszym ogrodzie na rośliny trujące i wywołujące alergie.
Każdego roku staramy się pozyskać od sponsorów krzewy ozdobne. Uczeń ,,swój? krzew sadzi w miejscu wspólnie wybranym przez ucznia i nauczyciela, nadaje mu imię i opiekuje się nim aż do ukończenia szkoły. Tak rosną uczniowie ze swoimi krzewami, wzajemnie się obserwując. Zadania opieki nad krzewami wykonują solidnie, widać , że sprawia im to ogromną przyjemność. Wspólna praca dla dobra ogółu najlepiej jednoczy i nasi podopieczni to wiedzą. Przycinają róże, plewią rabatki kwiatowe, skalniaki, uczą się przesadzać i rozmnażać rośliny. Wychowankowie przebywają w Ośrodku przez 10 miesięcy, mieszkają w internacie, korzystają ze stołówki. Warzywa ekologiczne i tańsze całodobowe wyżywienie to dwa argumenty dla których warto siać : rzodkiewkę, koper, sałatę, buraki, marchew, pietruszkę, ogórki, sadzić cebulę dymkę, pory, selery pomidory?..
Uczniowie nasi spulchniają ziemię, przygotowują poletka, wyznaczają rządki według wskaźnika, wysiewają nasiona, podlewają konewką. Prawidłowo posługują się rydlem, motyką, plewią, przerywają, obrywają nać, wyrywają chwasty.
Wiosna to najpiękniejsza pora roku. To czas, kiedy wraz z budzącą się do życia przyrodą, budzimy się również my, a w nas chęć do działania. To czas na przygotowanie , jeśli zadbamy o ogród , będziemy się cieszyć przez cały rok. W marcu usuwamy zimowe okrycia z krzewów, bylin, grabimy grządki przekopane jesienią, żeby zapobiec utracie wilgoci, rozmnażamy przez podział byliny kwitnące latem i jesienią, malujemy drzewa przed szkodnikami, przycinamy krzewy. Wysiewamy do gruntu pierwsze kwiaty, warzywa, sadzimy krzewy, które pozyskujemy od sponsorów, część roślin musimy przepikować , żeby w kwietniu i maju wysadzić do gruntu. Obserwujemy wraz z uczniami pierwsze wschody roślin, oglądamy jak wyglądają liście w powiększeniu np. przez lupę, podziwiamy pierwsze wiosenne kwiaty: krokusy, narcyze.., piękno kwitnących jabłoni, wiśni?
Lato to przede wszystkim zabiegi pielęgnacyjne: podlewanie, zasilanie i pielenie. Pamiętamy, aby systematycznie podlewać kwiaty i rośliny. Kwiaty, które mamy w doniczkach, pojemnikach, uczniowie podlewają dwa razy dziennie, nie zapominamy również o folii i szklarni, zraszamy rano i wieczorem. Często pielimy grządki i rabaty, a spod drzew owocowych systematycznie usuwamy (wygrabiamy lub zbieramy) opadłe zawiązki owoców, ponieważ wyglądają nieestetycznie i łatwo gniją, są też siedliskiem larw. Krzewom róż usuwamy pędy wyrastające oraz przekwitłe kwiatostany- pobudzamy je w ten sposób do tworzenia nowych pąków/ dotyczy to wszystkich kwiatów/. Trawnik to też ważna dla nas sprawa, regularnie go kosimy i podlewamy. Często tu wypoczywamy w cieniu drzew, rozpalamy grila, organizujemy konkursy, zabawy, imprezy.
Jesień to czas porządków. Wówczas myślimy o przygotowaniu ogrodu do przetrwania zimy, usuwamy tyczki po fasoli, wyrywamy buraki, wykopujemy marchew, pietruszkę, selery, pory??.Zbieramy wszystkie nasze plony z działki szkolnej i składujemy do piwnicy. Oczywiście , że będziemy na zajęciach robić przetwory, sałatki. Wszystkie uprawiane warzywa wykorzystujemy w szkolnej kuchence gospodarstwa domowego gotując z nich proste potrawy . W roku szkolnym 2007/08 w naszym ogrodzie uprawialiśmy: marchew, pietruszkę, buraki, cukinię, kabaczki, sałatę, rzodkiewkę, koper, pomidory, ogórki, selery, pory. Zbieramy również nasiona np. aksamitek do wiosennego wysiewu, zabezpieczamy krzewy ozdobne , kwiaty, narzędzia przed zimą.
W miesiącach zimowych dokarmiamy ptaki, akcje prowadzimy wspólnie z Nadleśnictwem Jędrzejów, wieszamy karmniki, słoninę, bo chcemy , aby wiosną śpiewały nam ptaki.
Na bieżąco pielęgnujemy i utrzymujemy w czystości ogród szkolny i cały przyległy do niego teren. W ogrodzie jest pryzma kompostowa, zaplecze gospodarcze, trzepak, śmietnik.
I tak wygląda nasza praca w ciągu całego roku. Uczniowie uczą się również sztuki układania dekoracji z roślin, wykonują palmy wielkanocne, stroiki na Święta Bożego Narodzenia, dekoracje na jadalnię , sypialnie?.
Każdego roku staramy się wzbogacać o nowe rośliny, krzewy, drzewa, kwiaty. Skalniak staje się coraz piękniejszy, a efekty naszej pracy zauważają zarówno uczniowie jak ich rodzice. Praca daje naszym dzieciom i młodzieży dużo radości i satysfakcji.
Ogród szkolny jest i pozostanie obiektem służącym przede wszystkim osiąganiu określonych celów edukacyjnych oraz realizacji zajęć dydaktycznych i wychowawczych w każdej placówce, a w szczególności takiej jak nasza. Jest bardzo ważnym środkiem nauczania i wychowania, umożliwia prowadzenie zajęć w sposób poglądowy, najbardziej kształcący i najlepiej utrwalający wiadomości, wyrabiający nawyk użytecznego działania. To miejsce uczenia szacunku do przyrody i ludzi poprzez pracę na działce szkolnej ;wdrażamy dzieci i młodzież do zespołowego działania, rozwijamy poczucie odpowiedzialności, uwrażliwiamy na piękno przyrody przez cały rok. Aby uzyskać pożądane efekty nauczyciele pokazują jak wykonać czynności wraz z odpowiednią instrukcją, podaniem reguł i prawideł, do samodzielnego wykonania danej czynności przez uczniów. Opanowane umiejętności przez uczniów ciągle utrwalamy.
Zależy nam, aby nasz ogród był piękny i kolorowy, staramy się tak dobierać kwiaty, aby kwitły od wczesnej wiosny , aż do późnej jesieni.
Wszyscy potrafimy wspólnie uczyć się od siebie prostoty spojrzenia na świat, cieszyć się z rzeczy najprostszych, czerpać radość z pielęgnacji naszego ogrodu. W przyszłości planujemy wkomponować w ogród - plac zabaw , jak również zbudować altanę. Poczyniliśmy starania pisząc projekt do fundacji.
Chcemy, aby był to "zaczarowany ogród?, w którym nasi podopieczni w pełni mogliby wykorzystywać swoją witalność, ciekawość świata, czuć się bezpiecznie , zadowolone, kochane. By w tym miejscu uczyły się bycia ze sobą, radzenia ze sprzecznymi uczuciami, aby mogły wchodzić w przyjazne relacje i doskonaliły swoje umiejętności, dostrzegały uroki natury poprzez bezpośredni kontakt, doznanie, lekcję patrzenia, słuchania i mówienia. To nie tylko praca w ogrodzie, ale relaks i odpoczynek oraz niezwykła lekcja życia. Myślimy że, będzie oazą i chlubą Ośrodka.
Wszystkim ludziom dobrej woli, dyrekcji, rodzicom, sponsorom, którzy wspomagają nasze inicjatywy, przedsięwzięcia dziękujemy. Bez ich wielkiego serca , nasze działania byłyby o wiele skromniejsze.
Tworząc swój ogród, zmieniamy szarą rzeczywistość w bajkowy świat kolorów, a otaczając się pięknem stajemy się lepsi.autorzy opisuMaria Pełka, Zdzisława Wrześniewska
|
|
 |
|
 |
|
|

|