 |
|
 |
|
Szkoła Podstawowa w Wiśniewie
Wiśniewa 14, Sępólno Krajeńskie 89-400 Wiśniewa
tel. 0523882097 fax 0523882097 e-mail: wintab@poczta.onet.pl
rok utworzenia ogródka: 2004 powierzchnia: ok. 5 ar
|
|
opis ogródkaMini Ogród Botaniczny przy Szkole Podstawowej w Wiśniewie założono w roku szkolnym 2004/2005.
Przy zakładaniu ogrodu przyświecał nam jeden cel: promocja naszych, polskich roślin lasotwórczych.
Wtedy wykonano najwięcej prac związanych z założeniem ogrodu. Nawiązano ścisłą współpracę z nadleśnictwem Lutówko i przy ich bardzo wydatnej pomocy prace posunęły się do przodu. Pierwszym zadaniem było zaplanowanie ogrodu. Przy planowaniu ogrodu dużą pomoc uzyskaliśmy od leśniczego p.Borowskiego. Wspólnie z nim wykonaliśmy plan ogrodu. Ogród ma kształt trójkąta o powierzchni ok. 5a. Kiedy, już wiedzieliśmy jak ma wyglądać nasz ogród musieliśmy zastanowić się skąd wziąć rośliny do nasadzeń. Sadzonki do ogrodu pozyskaliśmy ze szkółki leśnej w Doręgowicach k./Chojnic. Zawsze mogliśmy liczyć na fachową pomoc p W. Rogowskiej ? zastępcy nadleśniczego w Lutówku oraz p A. Hermana, który w Nadleśnictwie Lutówko zajmuje się sprawami edukacji leśnej. Dzień Ziemi w roku 2005 w naszej szkole wyglądał inaczej niż zwykle. Uczniowie klas starszych zamiast plecaków do szkoły przyszli z grabiami i łopatami. Według przygotowanego planu posadziliśmy wszystkie rośliny.
Lata następne to przede wszystkim zabiegi pielęgnacyjne i upiększające.
W roku szkolnym 2006/2007 pojawiła się tablica z informacją o mini ogrodzie botanicznym przy naszej szkole. Wszystkie gatunki drzew i krzewów w ogrodzie zostały oznaczone, na specjalnych tabliczkach umieszczono ich nazwy.
Na wiosnę corocznie sprawdzamy czy wszystkie drzewka oraz krzewy dobrze przetrwały zimę. Bardzo dobrze się przyjęły i podrosły lipy i jarząby, które są posadzone na przemian wzdłuż szkolnego ogrodzenia.
W tym roku na wiosnę będą one odpowiednio przycięte.
Ozdobą ogrodu są już dość dorodne świerki, które zostały wkomponowane w plan ogrodu.
Bardzo podrosły w ciągu ostatniego lata brzozy.
Duże wrażenie na osobach odwiedzających naszą szkołę robi żywopłot z buku zwyczajnego oraz świerki posadzone wokół ławeczek, które też tworzą piękny świerkowy żywopłot i piękne miejsce wypoczynku dla uczniów na przerwach. Pielęgnacja tych żywopłotów polegała głównie na regularnym ich przycinaniu.
Bardzo atrakcyjnie szczególnie jesienią prezentują się mieniące różnymi kolorami kasztanowce, dęby, klony
Utworzono kręg ziół. Znajdują się w nim popularne zioła polskie m.in. lawenda, mięta, rozmaryn. Również bardzo rozrósł się krąg, w którym znajdują się mchy naszych lasów.
Ogród cały czas wymaga dalszych prac pielęgnacyjnych i cały czas czynności te są wykonywane. We wszystkich pracach biorą udział uczniowie szkoły.
Wszystkie drzewa i krzewy zostały podsypane korą, co stworzyło dla roślin namiastkę lasu natomiast nam zaoszczędziło trochę pracy przy odchwaszczaniu. Na terenie ogrodu cały czas koszono trawę, oraz w czasie suszy w pierwszym roku podlewano rośliny. Uczniowie mieli wyznaczone dzienne dyżury.
W czasie wakacji letnich opiekę nad ogrodem przejmują pracownicy obsługi szkoły.
działalność dydaktycznaMimo, że w pobliżu szkoły znajduje się sporo lasów, jednak przebycie 4 km z dziećmi 8-12 letnimi jest problemem. Ogród w pobliżu szkoły pozwala na wyjście z klasy nawet na kilkanaście minut, bo przecież nauka przez obserwacje i doświadczenie jest najlepszą metodą nauki przyrody
Ze względu na to, że na tak małej powierzchni posadzono bardzo dużo gatunków drzew teren ogrodu będzie służy przede wszystkim do nauki rozpoznawania gatunków rodzimych drzew i krzewów. Tutaj na lekcjach uczniowie klas I ? III oraz starsi uczniowie na lekcjach przyrody uczą się rozpoznawać najbardziej popularne drzewa, które rosną w polskich lasach
Uczniowie wykorzystując opadłe liście drzew występujących w ogrodzie wykonują proste zielniki. Ogród oraz drzewa i krzewy, które znajdują się w pobliżu szkoły pozwolą na stworzenie dość sporej kolekcji liści.
Bardzo ważną rolę dydaktyczną będą spełniają kręgi. Pierwszy krąg złożony jest z gatunków mchów i roślin runa leśnego. Uczniowie mogą zobaczyć na żywo różne gatunki tych pionierskich roślin, jakimi są mchy. Drugi krąg pozwolił uczniom poznanie najbardziej charakterystyczne dla naszych terenów ziół. Uczniowie klas 0 ?III przygotowali mini zielniki z zebranych ziół z naszego ogrodu.
Ponieważ uczniowie posadzili drzewka i krzewy z malutkich sadzonek, myślę, że założenie ogrodu uświadomiło dzieciom bardzo ważną rzecz, że rośliny należy szanować i dbać o nie, ponieważ rosną bardzo powoli. Może się to przekładać na właściwe zachowanie w lesie. Uczniowie, biorący udział w nasadzaniu drzew, krzewów, roślin zielonych, wykazują bardzo dużą dbałość o ten teren.
W pracach pielęgnacyjnych w ogrodzie biorą udział właściwie wszyscy uczniowie szkoły około 110 osób. Kręgami z ziołami i mchami opiekują się młodsze klasy 0 ? III. Natomiast resztą ogrodu uczniowie klas starszych szkoły. Każda klasa ma wyznaczony teren w ogrodzie, którym się opiekuje. Ogród już teraz jest bardzo ładną wizytówką wsi Wiśniewa, jest miejscem spacerów i wypoczynku, ponieważ wszystkie rośliny są opisane ma to też duże walory edukacyjne dla wszystkich mieszkańców wsi.
Rośliny w ogrodzie:
1. lipa drobnolistna
2. jarząb pospolity
3. kasztanowiec
4. brzoza brodawkowata
5. dąb szypułkowy i dąb bezszypułkowy
6. klon jawor i klon pospolity
7. modrzew europejski
8. buk
9. buk formowany na żywopłot
10. sosna zwyczjna
11. świerk formowany na żywopłot
12. gatunki liściaste:
13. czereśnia ptasia
14. grusza
15. śliwa ałycza
16. daglezja
17. winobluszcz pięciolistkowy ? pnącze
I krąg ? stanowisko różnych gatunków mchu, wrzosów i roślin runa leśnego
II krąg ? zioła leśne
III krąg ? rośliny zielneautorzy opisuDorota Basińska
|
|
 |
|
 |
|
|

|