winietka   winietka
naroznik naroznik

Zespół Szkolno-Gimnazjalny nr 2 w Kętach

ul. Wyspiańskiego 1
32-650 Kęty

tel. 0338451239  fax 0338451239 
e-mail: gimkety2@op.pl

rok utworzenia ogródka: 1999
powierzchnia: ok. 9 ar

opis ogródka

Nasza szkoła jest szkołą osiedlową, znajdującą się w centrum blokowiska liczącego około 8 tys. mieszkańców. Dzieci do niej uczęszczające najczęściej nie mają prywatnych ogródków i nie stykają się, na co dzień z uprawą roślin i kwiatów. Wokół dwóch budynków szkolnych mamy przestrzeń, którą systematycznie zagospodarowujemy. Kiedyś rosło tu kilkanaście, może kilkadziesiąt drzew, gdzieniegdzie żywopłot oraz trawa, często wydeptywana przez uczniów.
Gdy w 1999 r. powstało gimnazjum, pani dyrektor rozpoczęła prace związane z edukacją ekologiczną i przyrodniczą. Wiedziała, że my, uczniowie ?miastowi?, odczuwamy potrzebę kontaktu z przyrodą w ogrodzie, na łące czy w parku. Ciągłe przebywanie wśród murów miasta, obcowanie z bezduszną techniką rodzi w nas chęć bezpośredniego spotkania z żywą przyrodą, chociaż nie zawsze byliśmy tego świadomi . I tak się zaczęło...
Pani dyrektor, na dobry początek, znalazła sponsorów, którzy przekazywali nam corocznie (od 1999r.) drzewka i krzewy iglaste oraz liściaste. We wrześniu, gdy cała Polska sprzątała świat z okazji ?Sprzątania Świata?, my także czynnie włączaliśmy się w tę akcję. Sprzątaliśmy tereny wokół naszej rzeki Soły, w parkach i na placach zabaw, ale również sadziliśmy wokół szkoły pozyskane rośliny pod okiem wychowawców. Kopaliśmy wielkie doły, dodawaliśmy odpowiednią ziemię, wysadzaliśmy z donic i obsypywaliśmy korą posadzone rośliny. Na początku wokół każdej z nich wbijaliśmy paliki i robiliśmy ogrodzenie dookoła obsadzonych terenów, aby nikt nie zniszczył delikatnych roślin. Wyznaczeni uczniowie gimnazjum codziennie podlewali krzewy i drzewka. Zimę przeżyły wszystkie, niestety na wiosnę ktoś ukradł nam kilkanaście egzemplarzy cyprysików Lawsona. Jakże było nam przykro, kiedy zauważyliśmy ich brak. Pani dyrektor, widząc nasz żal, pozyskała od sponsorów nowe rośliny, które mogliśmy zasadzić i stały się nam one jeszcze bliższe.
W akcję upiększania terenu wokół szkoły włączyli się także młodsi koledzy. W 2002 roku uczniowie szkoły podstawowej z panią wychowawczynią nawiązali współpracę z Klubem ?Gaja? w Bielsku-Białej i zainicjowali ogólnopolską akcję ekologiczną na terenie szkoły. Postanowili wziąć udział w akcji sadzenia drzew z okazji ?Dnia Drzewa?. Aby pozyskać fundusze, przeprowadzili akcję ?Drzewo w roli głównej?, która polegała na sprzedaży drzewek wykonanych z materiałów plastyczno-technicznych. Za uzyskane pieniążki (98 zł) zakupili sadzonki i w 2003r. zasadzili brzózki i modrzewie wokół szkoły, o które dbają do dzisiaj. W 2004r. uczniowie ci, w ramach akcji ?Drzewo dla pokoju?, uroczyście posadzili wiśnię ozdobną, 2005r. ? rajską jabłonkę, a uczniowie gimnazjum dąb na cześć Ojca Świętego Jana Pawła II.
W okresie wakacji w 2007 roku Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Kętach musiał przekopać duży teren przyszkolny, na którym rosło kilkadziesiąt pięknych krzewów iglastych. Prace trwały prawie dwa miesiące i część roślin niestety nie przeżyła. Jesteśmy pełni nadziei, że nowe roczniki uczniów gimnazjum będą mogły obsadzać tereny zniszczone przez MZEC i pielęgnować nowo wsadzone rośliny.
Posiadamy również niewielką rabatkę kwiatową koło ogrodzenia szkoły. Tutaj rosną irysy, trzmieliny i rośliny wykorzystywane do skalników. Uczniowie wraz z panią woźną dbają o nią, przekopując i plewiąc oraz wsadzając nowe roślinki.
Tereny wokół szkoły corocznie obsadzamy nowymi gatunkami roślin. W swojej ogrodowej kolekcji posiadamy kilkadziesiąt różnych gatunków roślin ( kilkaset sztuk egzemplarzy). Są wśród nich: brzoza brodawkowata, tulipanowiec amerykański, magnolia ?Yellow River?, wiśnia piłkowana, dereń biały, dereń rozłogowy, trzmielina, forsycja pośrednia, złotokap pospolity, jaśminowiec wonny, pięciornik krzewiasty, ognik szkarłatny, wierzba całolistna, lilak pospolity, krzewuszka, różne gatunki wrzosów, azalie, różaneczniki, jodły, cyprysiki, jałowce, świerki, sosny, żywotniki, cisy i choinka kanadyjska i inne.
Wiemy już np. że rośliny wrzosowate są bardzo zróżnicowaną i bogatą grupą roślin. Jest to ogrodowa arystokracja. Prezentują się najlepiej, gdy posadzimy je w grupach. Lubią miejsca słoneczne i niezbyt mokre. Należy je przycinać na wiosnę, aby lepiej rosły. Iglaki są roślinami ożywiającymi często smutny krajobraz zimowy. Z tui, modrzewi czy cisów można tworzyć piękne żywopłoty lub drzewka na wzór ?bonzai?. Również u nas jeden z ogrodów jest prowadzony na wzór ?japońskiego ogrodu?.
Pani dyrektor z konserwatorami odpowiednio przycinają i formują większe rośliny. Wygląda to pięknie i nikomu z nas do głowy nie przychodzi niszczyć naszej wspólnej pracy.
Nasze plany na przyszłość: chcemy stworzyć ogród botaniczny; kreujemy miejsce szczególnie przyjazne nam, młodym ludziom. Chcielibyśmy mieć zakątek, gdzie moglibyśmy się wyciszyć, odpocząć, zachwycić się pięknem roślin, a przede wszystkim uczyć się na świeżym powietrzu. Pragnęlibyśmy, aby w naszym szkolnym ogrodzie znalazły się jeszcze ławeczki i stoliczki, czyli powstały tzw. ?klasy zielone?, gdzie moglibyśmy na lekcjach plastyki malować piękną przyrodę, na lekcjach przyrody czy biologii, uczyć się, obcując bezpośrednio z roślinami.
Najważniejsze dla nas jest to, że tereny zielone wokół szkoły to miejsce stworzone naszymi rękami. Czujemy radość i dumę z naszego ogrodowego dzieła. Bogactwo świata roślin, różnorodność barw, form, ich zmienność w ciągu roku powoduje, że ogród jest miejscem pięknym i miłym, niezwykłym i niepowtarzalnym. Planujemy razem z panią dyrektor sadzić nadal nowe gatunki roślin. Każda z nich będzie katalogowana wraz ze zdjęciem. Dzięki temu będziemy lepiej pamiętać i rozróżniać ich gatunki i nazwy. Może pojawi się mała fontanna lub oczko wodne? Może kwiaty kwitnące: pelargonie, surfinie czy begonie również bezpiecznie będą się czuły, gdy będziemy je wsadzać na wiosnę do wielkich donic i skrzyń. Pragnęlibyśmy również na dużych drzewach założyć budki dla ptaków. Może nasza szkoła, usytuowana w centrum osiedli, będzie kiedyś oazą przyrody, do której z chęcią przychodzić będą nie tylko uczniowie, ale również nasi ?mniejsi bracia? ? ptaki, motyle i inne zwierzęta.
Możemy powiedzieć, że ogródek przyszkolny to nasze wspólne dzieło i czujemy się wszyscy za niego odpowiedzialni. Jednak inicjatorem jego rozwijania i upiększania była i jest pani Dyrektor Maria Koperska. Obecnie szczególną troską otaczamy go my, uczniowie z koła biologicznego działającego w Gimnazjum, dbając o niego pod czujnym okiem pani prowadzącej koło. W niektórych pracach pomagają nam panowie konserwatorzy i pani woźna.
Zdjęcia na dołączonej płycie nie oddają w pełni walorów naszych ogródków, ponieważ do tej pory nie robiliśmy zdjęć, które oddawałyby piękno kwitnących i rozrastających się roślin. Ostatnie sadzenie roślin szlachetnych (nawet szczepionych) odbyło się jesienią 2007 roku. Rośliny, które prezentujemy na zdjęciach, pokażą swoją urodę dopiero na wiosnę.

działalność dydaktyczna

W ogrodzie szkolnym czasami odbywają się lekcje przyrody, biologii, plastyki i niektóre zajęcia pozalekcyjne. Prowadzenie tych zajęć przyczynia się do pełniejszej realizacji założeń programowych z tych przedmiotów. Zajęcia w naszym szkolnym ogrodzie mają walory wychowawcze, a udział w nich uczniów wywiera m.in. wpływ na:
? kształtowanie postawy współgospodarza,
? wdrażanie do dokładnej i systematycznej pracy na rzecz szkoły,
? rozwijanie odpowiedzialności za wynik działania,
? właściwy stosunek ucznia do pracy (jej planowanie i organizowanie),
? rozwijanie wrażliwości estetycznej,
? pogłębianie więzi ucznia z przyrodą,
? zrozumienie zasad i postulatów ochrony przyrody oraz ochrony środowiska,
? umiejętność współpracy w grupie.
Zajęcia organizowane w naszym ogrodzie szkolnym wpływają na ujawnienie się uzdolnień i zainteresowań biologicznych oraz ich rozwój, na pogłębienie się aktywności, inicjatywy i samodzielności uczniów.
W szkole realizowane są m.in. następujące tematy:
Szkoła Podstawowa
? Prowadzenie krótkotrwałych obserwacji biologicznych.
? Poznanie narzędzi ogrodniczych i ich zastosowania.
? Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.
? Rozpoznawanie kształtów liści roślin nasiennych.
? Wprowadzenie pojęć biologicznych: wzrost, rozwój, zapylanie, rozmnażanie.
? Przekształcenie łodygi, rodzaje korzeni, budowa kwiatu.
? Sposoby rozmnażania roślin.
Gimnazjum
? Rozpoznawanie i oznaczanie drzew i krzewów przy pomocy atlasów botanicznych i kluczy do oznaczania roślin.
? Poznanie roślin użytkowych i chwastów oraz ich budowę i biologię.
? Różne przystosowania roślin nasiennych.
? Zmienność i dziedziczność organizmów.
? Określenie struktury gleby.
? Wpływ nawozów na wzrost i rozwój roślin.
Sądzimy, że jeśli pojawią się w zaplanowanych miejscach ławeczki i stoliczki, to wszystkie klasy naszego Zespołu będą chciały mieć zajęcia na świeżym powietrzu w otoczeniu pięknej, zadbanej przyrody.

autorzy opisu

uczniowie z Koła Biologicznego pod przewodnictwem pani Moniki Kojder

naroznik naroznik

  konkurs
  zrodla okładka książki
nfos
statystyka