 |
|
 |
|
Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy
ul. Powstania Styczniowego 1 16-070 Choroszcz
tel. 0857191400 e-mail: sp_choroszcz@wp.pl
rok utworzenia ogródka: 2005 powierzchnia:
|
|
opis ogródkaSytuacja wyjściowa:
Nasz ogród jest bardzo skromny ? kilka lat temu widząc tylko splantowany teren z posianą trawą (około 1 ha), ?strzelającymi w niebo? starymi wierzbami, kasztanowcem, kilkoma brzozami i klonami ?
postanowiliśmy: ?zróbmy coś dla siebie, dla szkoły, dla dzieci?. Nie mieliśmy pieniędzy na zakup roślin, akcja przebiegała więc spontanicznie. Włączyli się wszyscy zainteresowani: dzieci, rodzice, nauczyciele.
Akcja ?ogród?:
Każdy posiadający nawet skromny ogródek wykopywał i przynosił roślinki, rodzice ? szkółkarze roślin ozdobnych z terenu gminy wspomogli nas drzewkami i krzewami ozdobnymi. Na podstawie zebranego składu roślin kwiatowych wykonaliśmy z nimi rabatę ozdobną. Obok jukki pojawiły się stare odmiany typowych polskich kwiatów przyciągających wzrok barwą i pokrojem. Są to: floks, nachyłek okółkowy, kosmos, żagwin ogrodowy tworzący barwne kobierce i macierzanka w kilku odmianach. Trawniki przed szkołą obsadziliśmy tują ?Reingold?, którą, gdy urośnie, będziemy ciąć na żywopłot. Na tle ściany frontalnej miejsce znalazły jałowce ?Meyera? i tawuły ożywione kwiatami irysów i niebieskimi oczkami kosaćców.
Opieka nad ogrodem oraz nasze plany:
Klony chcemy obsadzić roślinami pierwiośnia i założyć w wolnym miejscu pokazową rabatę z roślinami chronionymi. Nasze plany związane z tym ogrodem to także wykonanie rabat tematycznych: rośliny wiosny i lata; rabata z roślinami cieniolubnymi (mamy bardzo ładne miejsce pod oknami dyrekcji ?). Mamy już projekt rabat wykonany przez nauczyciela, mnóstwo zapału do pracy i? braki finansowe.
Konserwatorowi szkolnemu pozwalamy na koszenie trawników i podcinanie żywopłotu. Opieką nad roślinami (pielenie, przesadzanie, nawożenie) zajmują się dzieci wraz z nauczycielami. Okazała wierzba została odmłodzona (ostro przycięta) przed wejściem w okres wegetacji.
Natomiast wokół kopca z kamieniami, planujemy założyć rabatę z roślinami wiosennymi.
Efekty:
Założony przez społeczność szkolną ogród zmienił estetykę otoczenia szkoły. Barwny kwietnik na tle kwitnących tawuł skłania wielu mieszkańców do uporządkowania terenu na swoich posesjach, a dzieci w wieku szkolnym do obserwacji świata roślin i zwierząt (owady, ptaki).
działalność dydaktycznaW naszym ogrodzie są prowadzone zajęcia z wielu przedmiotów. Kwiaty swym kształtem i barwą oraz soczysta zieleń drzew i krzewów przemawiają do nas nie mniej niż dzieła sztuki ? a o ile łatwiejszy jest do nich dostęp? Maluchy z klas I ? III spędzają w ogrodzie dużo czasu uczestnicząc w zajęciach ruchowych oraz plastycznych, starsi z klas IV ? VI obserwują pory zakwitania roślin, poznają ich nazwy botaniczne, podglądają zwierzęta (owady, inne bezkręgowce, ptaki) zasiedlające żywopłot oraz podejmują próby rozmnażania bylin. Zmiany w cyklach wegetacji roślin na przestrzeni roku i lat pobudzają do działania nas wszystkich. Obecnie tworzymy projekt zajęć edukacyjnych na bazie ogrodu, gdzie tematem lekcji będą, m.in. sezonowe zmiany w świecie przyrody ożywionej (kalendarz fenologiczny), propedeutyka fotosyntezy w naszym ogrodzie (fotografia na liściu, etiolacja), kolory życia (na podstawie barw kwiatów ogrodowych), wiosenne uprawy w ogrodzie (pierwsze oznaki budzenia się przyrody), jak rozpoznać roślinę nasienną (poznajemy kwiatostany na podstawie okazów ogrodowych), ?Co mi powiesz pani brzozo?? (wybrane gatunki drzew), o czym mówią nam rośliny (bioindykatory), poznajemy życiorysy naszych roślin (historia, ośrodki pochodzenia).
Na zajęciach plastycznych zebraliśmy liście z naszego ogródku i w ten oto sposób powstał niejeden obraz dokumentujący barwne życie przyrody za oknami szkoły?
autorzy opisuJoanna Zawadzka
|
|
 |
|
 |
|
|

|